Op 13 april 2017 werd in Jeugddorp De Glind een natuurspeelplaats geopend. Een unieke speelplek met natuurlijke zitplekken, een beekloop met waterpomp en brug, een speelheuvel met kruipbuis en een klautertoestel.
De speelplaats is leuk voor kinderen, maar is ook een duurzame innovatie. Het regenwater van het dak van de kerk gaat namelijk niet langer in het riool (en vandaaruit door naar een duur proces van waterzuivering) maar loopt via de speelplek naar een vijver achter de kerk.

Als je De Glind binnenrijdt, zie je op de borden staan: ‘Waar jeugd en toekomst telt’. De aandacht voor de toekomst komt in De Glind tot uiting door zorg voor jeugd en door aandacht voor duurzaamheid. Deze nieuwe speelplaats is een mooi voorbeeld van deze visie en brengt jeugd en duurzaamheid concreet samen.

Hemelwaterafkoppeling

In de natuurspeelplaats heeft het 'hemelwater' van het kerkdak een mooie rol. Ook in de rest van het dorp wordt, in samenwerking met de Gemeente Barneveld, aan 'hemelwaterafkoppeling' gedaan. Hierdoor blijft het regenwater lokaal behouden (goed voor de grond) en gaat het niet naar de waterzuiveringsinstallatie 23 kilometer verderop (duur en onnodig).

Kinderen helpen de wethouder

De speelplaats werd geopend door leerlingen van de Donnerschool samen met wethouder van Daalen. Zij vulden allemaal hun emmers bij de waterpomp om de beek voor het eerst met water te vullen. Daarna mochten de leerlingen zelf de nieuwe speelplaats gaan verkennen.

Binnenkort meer Duurzaamheid

De opening van de natuurspeelplaats is het eerste zichtbare moment van ’Duurzaam De Glind’; een totaalpakket van duurzame initiatieven in het dorp. Het volgende duurzaamheidsmoment is de ingebruikname van een systeem waarmee het zwembadwater wordt opgewarmd met zonne-energie. Die festiviteit zal zijn op 13 mei, als ook het zwembadseizoen van start gaat.

Duurzaamheid in De Glind

De jeugdhulp-kant van het dorp is bekend (sociale duurzaamheid), maar dat verschillende partijen ook hard werken aan (fysieke) duurzaamheid is minder bekend.

Duurzaamheid wordt een vast en terugkerend onderwerp in het Jeugddorp. De Rudolphstichting heeft een eigen duurzaamheidsstrategie voor het dorp met daarin aandacht voor gebouwen, water, zonne-energie, landschap en educatie. Ook de Duurzaamheidscommissie van de Belangvereniging van De Glind is actief op dit gebied. Net als de Gemeente Barneveld.

Sponsors bedankt!

De natuurplaats is gerealiseerd dankzij de steun van veel partijen: Ladies’ Circle Barneveld, Ronde tafel Barneveld, Firma Vink, Pasman stichting, Stichting Theodora Boasson, Nationaal Fonds Kinderhulp, Waterschap Vallei en Veluwe, Gemeente Barneveld, ProIntermetzo, vrijwilligers en de inzet van jongeren uit De Glind.

IMG 5518 2

Laatste tweets

RudolphSt In #DeGlind werd sinterklaas de afgelopen dagen geholpen door de hulpsinterklazen van #Achmea. 158 pakjes werden er… twitter.com/i/web/status/9…

1 week geleden

RudolphSt #Gezinshuis Jabez uit #Loppersum is gecertificeerd! Gefeliciteerd met jullie #KeurmerkGezinshuizen!

1 week geleden

RudolphSt Van harte gefeliciteerd #gezinshuis GeZ!n uit #Zuidoostbeemster met het #Keurmerkgezinshuizen. Jullie #jeugdzorg #kwaliteit zwart op wit!

2 weken geleden

AsjeDijk Oogstdag De Glind aan Boshuisweg. 80 oude tamme kastanjebomen; kinderen rapen kastanjes. Heerlijk als puree, pannen… twitter.com/i/web/status/9…

Retweeted donderdag 26 oktober 20172 retweets