IMG muziekles uitsnede“Kracht en talent in het Jeugddorp? Talenten zijn er zeker! Ik weet van twee oudbewoners die afstudeerden aan het conservatorium en nu als muzikant hun brood verdienen. En op dit moment heb ik ook echt jongeren op les met een bijzonder talent.”

Aan het woord is Frans Mineur, een vertrouwd gezicht in De Glind. De Glind, de thuisbasis van de Rudolphstichting, is een gewoon klein dorp in de buurt van Amersfoort. Een dorp dat pas bijzonder wordt als je weet dat achter 25 van de 140 voordeuren een gezinshuis zit. Ruim 120 kinderen die al veel hebben meegemaakt vinden hier een veilig thuis. In dit Jeugddorp geeft Frans zangles, drumles en gitaarles.

Muziek maakt iets los

“Soms heeft muziekles een therapeutische waarde. Om muziek te maken moet je je openstellen.

Er is onderzoek gedaan naar wat er gebeurt in je hersens. En wat blijkt: er ontstaat een verbinding tussen je linker- en rechterhersenhelft als je naar muziek luistert. Muziek raakt aan herinneringen, kan euforie geven. Een bijzondere verbinding die je niet krijgt van sporten, lekker eten of knuffelen.  En als je dan muziek gaat máken, dan gaan de hersenhelften helemaal optimaal in de samenwerking.”

Er kan dus tijdens het muziek maken iets loskomen. Zomaar onverwacht. En dan kan het gebeuren dat een kind of jongere ineens moet huilen. Of dat er verhalen loskomen die ze nog niet eerder hebben verteld. “Je moet jezelf geven bij het muziek maken, bijna als bij een parachutesprong.”

De Rudolphkrant die binnenkort verschijnt heeft als thema 'krachten & talenten'. Daarin het uitgebreide interview met Frans Mineur.

Luister op ons Youtubekanaal naar een Jeugddorp-talent

Laatste tweets

RudolphSt In #DeGlind werd sinterklaas de afgelopen dagen geholpen door de hulpsinterklazen van #Achmea. 158 pakjes werden er… twitter.com/i/web/status/9…

1 week geleden

RudolphSt #Gezinshuis Jabez uit #Loppersum is gecertificeerd! Gefeliciteerd met jullie #KeurmerkGezinshuizen!

1 week geleden

RudolphSt Van harte gefeliciteerd #gezinshuis GeZ!n uit #Zuidoostbeemster met het #Keurmerkgezinshuizen. Jullie #jeugdzorg #kwaliteit zwart op wit!

2 weken geleden

AsjeDijk Oogstdag De Glind aan Boshuisweg. 80 oude tamme kastanjebomen; kinderen rapen kastanjes. Heerlijk als puree, pannen… twitter.com/i/web/status/9…

Retweeted donderdag 26 oktober 20172 retweets