De Kastanje is voor ons het symbool voor veerkrachtig (op)groeien, hetgeen waar wij voor staan én voor gaan.

De uithuisgeplaatste kinderen waar wij ons voor inzetten hebben net als de Kastanje een stekelig jasje. Omstandigheden hebben gemaakt dat ze zich dit jasje hebben aangemeten, om hun kostbare binnenkant te beschermen. Hier kunnen ze niks aan doen. Toch pak je ze daardoor niet zo maar op.

Maar mij weten: als je in deze kinderen investeert, komt er iets moois tevoorschijn.

Daarom zetten wij ons landelijk en in Jeugddorp De Glind in voor de opvang van uithuisgeplaatste kinderen in gezinssituaties. Wij geloven in de kracht van het ‘normale’ leven en in het werken naar volwaardige deelname in de samenleving voor deze jongeren. Jeugddorp De Glind is hier bij uitstek dé plek voor. Alles is er aanwezig om de veerkracht van jongeren om te zetten in groei. Ze krijgen er de ruimte, warmte en juiste voeding om uit hun schulp kruipen, zich te wortelen en uit te groeien tot een evenwichtige volwassene.

De Rudolphstichting en het Jeugddorp

Bijzonder is dat De Glind al meer dan een eeuw deze functie vervult. Al in 1914 werd de Rudolphstichting opgericht om in De Glind (tussen Amersfoort en Barneveld) een plek te bieden aan kinderen die niet meer thuis kunnen wonen. Dominee Rudolph legde er de basis voor het huidige Jeugddorp, dat zich is blijven ontwikkelen en flink is gegroeid.

De Glind is inmiddels uitgegroeid tot een ‘gewoon’ dorp. Maar wel eentje met achter 25 van de circa 140 voordeuren een gezinshuis. De Rudolphstichting zorgt er nog steeds voor dat Jeugddorp De Glind een plek is waar ruim 120 kinderen veilig kunnen opgroeien en/of werken aan hun toekomst.

De rol van de kastanje in De Glind

Waarom nou juist de kastanje als symbool hiervoor? Toen 100 jaar geleden het Jeugddorp werd opgericht, is er een laan met Tamme Kastanjes aangeplant. Deze kastanjebomen hebben door de jaren heen een duidelijke rol gespeeld in het Jeugddorp. In de jaren ’50 kregen kinderen in de maanden september/ oktober kastanjes te eten. Het waren vaak de moeilijkste maanden voor de jongeren. Met het vallen van de bladeren en het naderen van de winter sloegen verveling, verdriet en onrust vaak toe. De kastanjes, die tegen die tijd net gerijpt waren, boden een unieke bron van voeding die er voor zorgde dat de kinderen zich van binnenuit gesterkt voelden. Tegenwoordig wordt de kastanje niet meer zo bewust ingezet, maar zorgt de kastanjelaan in De Glind nog elk najaar voor veel plezier en smaak.

Verder lezen

> Meer over het Jeugddorp
> Meer over de rol van de Rudolphstichting in De Glind

> Hoe kunt u De Glind steunen?