Tiny House: springplank naar de toekomst

Zo rond hun zestiende jaar rijst voor uithuisgeplaatste kinderen de vraag; hoe en waar ga ik straks zelfstandig wonen. Sommige jongeren zijn hier ook al echt aan toe rond die leeftijd. (Gelukkig is verlengde jeugdzorg steeds vaker aan de orde en hoeven jongeren niet verplicht op hun 18e het gezinshuis te verlaten. Maar dat terzijde.)
Voor jongeren die gaan uitvliegen zijn er in De Glind nieuwe mogelijkheden gekomen.
We zijn blij met het woonproject Tiny Houses, dat Rudolphstichting samen met de gemeente Barneveld en zorgaanbieder Pluryn ontwikkelde.

Tiny House - DorpsTiny

Wat is een tiny house?

Een Tiny House is een klein verplaatsbaar huisje voor 1 persoon. Alles is aanwezig, woon/slaapkamer, keuken, douche en toilet. Deze huisjes zijn bedoeld voor 16+ jongeren. In een tiny house krijgen Glindse jongeren de kans om langzaam stappen te zetten naar zelfstandigheid.

DorpsTiny en TuinTiny

Er zijn twee soorten TinyHouses

• De TuinTiny, waarbij de jongere ‘op kamers gaat’ in de achtertuin van het gezinshuis waar hij of zij opgroeide. Gezinshuisouders zijn in de nabijheid en kunnen direct bijspringen.
  • En de DorpsTiny. Deze staat in het dorp en is geschikt voor jongeren die al wat meer zelfstandigheid kunnen en willen. Gezinshuisouders begeleiden hen nog steeds, maar zijn wat meer op afstand.

Lees hier het verhaal van gezinshuis ‘Bij de Bron’. Dit gezinshuis heeft een TuinTiny in de achtertuin.

Bekijk een DorpsTiny van binnen:

Project- en ontwikkelkosten

Op dit moment staan er 2 TuinTiny’s in Jeugddorp De Glind en 2 DorpsTiny. Het is de bedoeling dat er in totaal 5 tiny houses worden geplaatst. De ontwikkelkosten van een TinyHouse bedragen €40.000 voor een TuinTiny en €60.000 voor een DorpsTiny.