Op woensdag 20 maart hebben een jongere, de burgemeester van de gemeente Barneveld en de directeur van de Rudolphstichting de nieuwe wandelroute geopend. De route van 3,1 km leidt langs 12 verschillende bomen in De Glind. Met de nieuwe boomroute draagt de Rudolphstichting bij aan natuur- en duurzaamheidseducatie en meer activiteit in de natuur.

Niet geheel toevallig is de nieuwe boomroute geopend op de nationale Boomfeestdag, 20 maart 2024. ‘Ieder kind een boom’ is de doelstelling van de Boomfeestdag. Dit past volledig in het dorp De Glind waar veel kinderen en jongeren die tijdelijk niet thuis kunnen wonen, een thuis vinden.

Officiële opening boomroute
Na een inspirerende boodschap van Henk Jonker (directeur Rudolphstichting) over de bijdrage van natuur op kinderen en jongeren werden 3 spades in de grond gezet om een groot gat te graven. Het gat is voor de Malus Rudolph, een sierappelboom gedoneerd door BOOM professionals, het bedrijf achter boomroute.nl. Tim van BOOM professionals: “Deze boom is een beetje anders dan de normale appelbomen, maar daarom niet minder waard. Hij is juist uniek! Deze boom mag ons als mensen daar ook aan herinneren”.  De 3 spades zijn van Jordy* (jongere, 11 jaar) uit de Glind, Henk Jonker en burgemeester Jacco van der Tak. Na het graven wordt de boom geplaatst en flink geapplaudisseerd. Ook wordt het bordje van de sierappelboom met de informatie onthuld (zie foto). In de loop van 2024 zal de route aangevuld worden met verhalen van bewoners uit De Glind.

Na het planten nam burgemeester Jacco van der Tak het woord. “Wat fantastisch dat er zo veel kinderen zijn! Het planten van bomen doen we juist ook voor de volgende generaties. Met deze route kunnen er nog meer mensen genieten van de mooie natuur in de Gemeente Barneveld.“

Boomfeestdag in De Glind
Een boomfeestdag is niet compleet zonder een leuke activiteit voor kinderen. Kinderen van de Donnerschool in De Glind zijn druk bezig geweest op biologisch kleinfruit bedrijf Trés Jolie. Hier mochten de kinderen met klei veldbloemenbommetjes maken. Deze zijn tijdens het lopen van de boomroute in de berm gegooid. Met een beetje geluk, zon en regen staan de bermen over een paar weken prachtig in bloei, iedereen is van harte welkom om dit te komen bekijken.