Stichting van Het Kind schenkt Pannakooi aan Jeugddorp De Glind

Op het grasveld bij de J.H. Donnerschool, school voor speciaal onderwijs in Jeugddorp De Glind, schittert sinds 11 februari een knaloranje pannakooi. De voetbalvoorziening is een cadeau, van Stichting van het Kind, voor het hele dorp. De stichting zet zich in voor jongeren die (even) niet meer thuis kunnen wonen. Dit is al de 12e keer dat Stichting Van het Kind een pannakooi schenkt aan uithuisgeplaatste kinderen en jongeren’.

"In de pannakooi kunnen jongeren samen sporten. Het is een plek waar jongeren van het Jeugddorpelkaar kunnen ontmoeten".
Lintje Doorknippen bij de nieuwe pannakooi

Ongeduldig keken jongeren bij Jeugddorp De Glind de afgelopen weken naar de werkzaamheden op het grasveldje naast de school. Bijna dagelijks kregen ze de vorderingen van de bouw mee. Het zorgde voor een grote opkomst.

Het openingsmoment werd verzorgd door een aantal jongeren van de J.H. Donnerschool door het lint door te knippen. Mo Boutaka, ex-Nederlands Kampioen panna knock-out, liet tijdens een panna clinic zien hoe het spelletje gespeeld wordt. Zichtbaar onder de indruk van Boutaka’s kunstjes en tips, gingen de jongeren na het officiële programma zelf aan de slag in de pannakooi . Het werd daardoor vooral een sportief feestje.

Blij met nieuwe mogelijkheden

De betrokken partijen, waaronder de school, Pluryn, Stichting Jeugddorp De Glind, Gezinshuis.com, de Rudolphstichting en Belangenvereniging De Glind, zijn blij met de nieuwe voorzieningen: “Jongeren wonen hier in het dorp omdat het thuis (even) niet meer kan. Dat is moeilijk en lang niet altijd leuk. Ontspanning en vrijetijdsbesteding zijn dan erg belangrijk. In de pannakooi kunnen jongeren samen sporten. Het is een plek waar jongeren van het Jeugddorpelkaar kunnen ontmoeten.” De pannakooi wordt geïntegreerd in het schoolprogramma van de jongeren, maar is ook buiten schooltijden te gebruiken.