De Glind – Een feestelijk moment in De Glind waar de Rudolphstichting en Bouwonderneming Van Bekkum op 10 april 2024 de overeenkomst tekenden voor de bouw van zeven woningen. De woningen komen aan de Postweg en maken onderdeel uit van de woningbouw op de voormalige voetbalvelden.

Waar vroeger werd gestreden voor de winst voor voetbalclub SV De Glind verrijzen later dit jaar in totaal 31 woningen. Hiervan maken 24 woningen deel uit van het Ecowonen Midden Nederland initiatief en zeven woningen worden gebouwd in opdracht van de Rudolphstichting. “Met deze nieuwbouw breiden we als Rudolphstichting onze vastgoedportefeuille uit. Hiermee kunnen we huidige huurders laten doorverhuizen en mensen op de wachtlijst gaan laten huren”, aldus directeur-bestuurder Henk Jonker. De nieuwe woningen van de Rudolphstichting komen in twee blokjes langs de Postweg, links en rechts van een karakteristieke rietgedekte villa.

SENIOREN  Van de zeven woningen worden er drie gebouwd als seniorenwoning. Deze woningen worden speciaal ontwikkeld voor bewoners vanaf 60 jaar. Het idee achter deze woningen is dat mensen op leeftijd langer zelfstandig kunnen blijven wonen doordat alle noodzakelijke voorzieningen op de begane grond zijn. De Rudolphstichting vindt het belangrijk dat deze seniorenwoningen er komen, Henk Jonker: “deze woningen voegen echt wat toe, vooral om oudere dorpsbewoners een passende woning in De Glind te bieden”. De overige vier woningen worden eengezinswoningen. Hierbij is gekozen voor ruime woningen waarbij ook de bovenste etage volledig benut kan worden.

MEERWAARDE  Zowel de Rudolphstichting als bouwbedrijf Van Bekkum benadrukken de meerwaarde die de zeven woningen hebben voor De Glind. Directeur van Van Bekkum, Job Schouten, vertelt: “deze woningen zijn extreem duurzaam en zullen heel weinig elektra verbruiken, dit is prettig voor de bewoners maar ook voor het klimaat, dit geeft dubbel meerwaarde. Van Bekkum is blij om een bijdrage te kunnen leveren aan deze duurzame uitbreiding van het jeugddorp”. Voor de Rudolphstichting heeft de nieuwbouw meerwaarde omdat het aantal huurwoningen groter wordt, en er daarmee meer mensen in De Glind kunnen komen wonen. Jonker: “de voorzieningen in het dorp, zoals het zwembad en de kerk, zijn erg afhankelijk van vrijwilligers. Bestaande en nieuwe bewoners zijn heel welkom om daarin een rol te gaan spelen. Zo bouwen we samen aan de toekomst van het dorp én die van de kinderen en jongeren”.

START  De bouwwerkzaamheden starten in de maand mei met het klaarmaken van de grond. Komende week zullen op de locatie de eerste tekenen zichtbaar zijn wanneer het terrein met hekken wordt afgezet. De bestaande klompenpad wandelroute blijft toegankelijk, wandelaars kunnen vanaf het pad de bouwvoortgang volgen. De planning is dat de woningen medio juli 2024 gereed zijn.