Wat fijn! Er is een nieuw gezinshuis in De Glind. De gezinshuisouders vertellen hoe hun visie op het leven doorwerkt in de dagelijkse praktijk van hun gezinshuis.

De gezinshuisouders, een jong en enthousiast stel, vertellen: “Onze visie is aandacht hebben voor wat er nu is. Hierin mogen zijn en empathie voelen voor jezelf en een ander. Dat is wat we de kinderen graag meegeven. Dicht met de natuur leven en hier ruimte in vinden, is belangrijk voor ons. Zo eten we biologisch dynamisch, doen we veel aan recyclen, verpakkingsarm boodschappen doen en proberen zo duurzaam mogelijk ons leven in te richten. Dit is ook een gesprek bij ons aan de keukentafel.”

"Onze visie is aandacht hebben voor wat er nu is"

“In Amersfoort zijn wij sinds 2015 een logeerplek geweest voor verschillende vaste kinderen van gezinshuizen van ’s Heeren Loo. Sinds 2019 zijn we zelf een gezinshuis gestart. Waarbij we plek hadden voor 1 meisje die fulltime bij ons woont en 3 kinderen die deeltijd bij ons kwamen. Daarnaast zijn wij het logeren voor 2 andere kinderen blijven doen. Wij zijn in loondienst voor ’s Heeren Loo en huren onze gezinshuis-woning van de Rudolphstichting. Nu we in De Glind wonen krijgen er nog 2 kinderen een plek bij ons. We blijven daarnaast een deeltijdplek voor de kinderen die al bij ons kwamen.”

Onze levensstijl

De gezinshuisvader is naast gezinshuisouder ook yogaleraar. Hij heeft zowel de basis yoga-opleiding in India gedaan als een kinderyoga-opleiding. Hij heeft 5 jaar yogalessen aan verstandelijk gehandicapten volwassen gegeven. Zijn vrouw is, naast gezinshuisouder, ook mindfulnesstrainer voor kinderen en volwassenen met een licht verstandelijke beperking. Zij heeft 4 jaar mindfulnesstraining gegeven aan groepjes en individuen. “Deze levensstijl zit ook verweven in onze dag en de benadering met de gezinshuiskinderen. We doen in de vakanties en weekenden yoga, geven voor het slapen een (sprookjes)meditatie, geven complimenten aan elkaar, hebben aandacht voor onze adem wanneer het moeilijk is etc etc. Verder gaan we veel het bos in, waardoor de kinderen letterlijk ruimte ervaren, hun energie kwijt kunnen en hun creativiteit kunnen ontwikkelen. ”
“We zijn nu nog aan het landen en vormen op onze nieuwe plek in De Glind, maar merken dat we al genieten van het kinderparadijs wat het wordt.”

Denk je er ook wel eens over om een gezinshuis te beginnen?

> Kijk dan eens hier voor meer informatie en beschikbare huizen

My soul honors your soul. The light, the love, the truth, the beauty and the peace within your soul, because it's also within mine. In sharing thes things we are united, we are the same, we are one" Gezinshuis Namasté