Het avondeten is op, het toetje wordt rondgedeeld en op dat moment begint het interview met de 6 kinderen die aan tafel zitten in gezinshuis Home4You in De Glind. 5 van de kinderen, waaronder 2 zusjes, wonen hier. En er is een logé uit een ander Glinds gezinshuis bij.

Wim en Diane, de gezinshuisouders, zijn er ook, dus de hele tafel zit vol. Wij willen van de kinderen wel eens wat horen over het dorp én over het huis waar ze in wonen. Weten ze eigenlijk wel dat het een duurzaam huis is? Hoe merk je dat aan de binnenkant. En wat is hun mening over het dorp De Glind; wat zijn leuke plekken en wat kan beter?

Eerst maar eens over het dorp.
Wat is jullie favoriete plek in De Glind?

Quincy, een energieke jongen van 13, hoeft er niet over na te denken en zegt meteen: “Glindster is het fijnste plekje”. Glindster is het dorpshuis van De Glind, met (gym)zalen, kantoorruime en een restaurant. Quincy: “In Glindster kan je naar trefbal, zaalvoetbal en apekooien.”
De jongens komen er graag voor de filmavonden. Glindster heeft een heuse bioscoopvergunning en regelmatig wordt er een filmavond georganiseerd door een gezinshuisouder in samenwerking met de horecaondernemer. Ook Floortje, een meisje van 11 met bruine krulletjes, vindt het heel gezellig om naar de filmavonden te gaan. “En ik heb als hobby zingen, knutselen en tekenen.”

Messi (10), de jongste jongen: “Ik heb als hobby vliegtuigen vouwen.” “Ja, en jij bent dol op zwemmen”, helpt Diane hem. Maar dat mag niet van de kids; “niet voorzeggen Wim en Diane, het is ons interview”. Maar inderdaad, het klopt wat Diane zei, want Messi vertelt: “Ik hou heeeel erg van zwemmen, dus het zwembad is mijn favoriete plek.” Het zwemseizoen was door Corona helaas net te kort om in het Glindse openluchtzwembad zijn diploma’s te halen, dus gaat hij dit najaar en winter nog even door met zwemles in een binnenbad. “Mijn school heeft ook gym in Glindster. We gaan er naar toe met een hele grote bus, dat is grappig.”

Voetballen en giechelen

Virgil (14), de logé, is vooral graag te vinden op het pannaveldje. “Lekker voetballen.”
De oudere meiden zijn ook graag buiten. Manon zit op de HAVO in Barneveld en is met haar 16 jaar de oudste: “Ik ga niet zo veel eropuit, voor mij is de tuin mijn favoriete plek. Ook wandel ik best veel, een rondje door De Glind.”

Victoria van 14, die dol is op dansen en zingen, loopt ook graag een rondje door ‘het bosje’, een bomengroep in de buurt van hun huis. Als we klaar zijn met eten gaat Victoria met haar buurmeisje lekker chillen in het natuurspeeltuintje voor hun huis. Daar worden heel wat meidendingen besproken, gegiecheld, maar ook serieus advies gevraagd: “Wim, wat is nou belangrijker, de binnenkant of de buitenkant van een jongen? Want hij moet toch ook een beetje knap zijn?”.

Is er ook een saaie of lelijke plek in De Glind?

De jongens zijn niet zo te spreken over het voetbalveld dat tegenover de kerk ligt. “De grasmat is niet zo goed.” Nu zijn de jongens ook wel erg gewend/verwend met het superstrakke kunstgras van hun voetbalclub in Achterveld, het dorp verderop. Maar er is nog meer te noemen dat beter kan: “Er zijn geen netten in het goal en soms ligt er hondenpoep.”
De meiden vinden niet echt dat er saaie of lelijke plekken zijn.

Speeltoestel: goud!

En dan is er nog 1 plek die goud waard is. Ze hoeven er niet ver voor; het is de rechthoekige trampoline die is ingegraven in de achtertuin. Wim: “deze hebben we bij de start van ons gezinshuis aangeschaft met het project Speeltoestellen van de Rudolphstichting. En als iets de investering waard is, dan is het deze trampoline. Quincy maakt er dagelijks gebruik van. Hij wisselt dan huiswerk af met even 10 minuten op de trampoline en kan vervolgens weer goed geconcentreerd door.”  Na huiswerktijd is de trampoline de verzamelplaats van een grote groep (buur)jongens in de leeftijd van 10 – 15 jaar en wordt er geoefend en gesprongen op heel hoog niveau.

De toetjes zijn op. Hup naar buiten, want over sommige dingen moet je niet praten, die moet je vooral laten zien. We krijgen een fantastische show met driedubbele salto’s, backflips en hele en halve schroeven. Gewoon supertof om vol bewondering naar te kijken.

Maar als je een laag dieper kijkt zie je ook; competitie, elkaar stimuleren, elkaar helpen. En een jongen met heel veel sportief talent die letterlijk ‘boven zichzelf uitstijgt’.
Dat is waar we het voor doen in De Glind; de ontwikkeling van kinderen, hun toekomst. We zeggen bij de Rudolphstichting niet voor niets, ‘een schommel is meer dan een schommel’. En bij dit gezinshuis geldt dat voor de trampoline!

Achtergrond

Wim en Diane Verwoerd hebben een gezinshuis in Jeugddorp De Glind. Hier vangen ze momenteel 5 uithuisgeplaatste kinderen op. Er is nog plek voor een zesde kind. Gezinshuizen zijn er in heel Nederland, circa 1000.

De Glind is een bijzondere dorpsgemeenschap. Het is een gewoon, open dorp, zeker geen terrein of instelling. Wat het bijzonder maakt is dat in dit kleine dorp (700 inwoners) 28 gezinnen actief zijn als gezinshuis; dat is kleinschalige en huiselijke woonopvang van kinderen met complex gedrag, veroorzaakt doordat ze moeilijke dingen hebben meegemaakt. Kinderen en jongeren die niet meer bij hun ouders kunnen opgroeien. 120 kinderen vinden een veilig thuis in De Glind, wat daardoor de bijnaam ‘Jeugddorp’ kreeg.