Hoe gaat het met de TinyHouse bij ‘Bij De Bron’?

Rudolphstichting heeft in Jeugddorp De Glind het project Tiny Houses. Dit mooie traject is gestart om jongeren vanaf 16 jaar te laten wennen aan zelfstandig wonen, met daarbij de hulp van het bijbehorende gezinshuis. Ook bij gezinshuis ‘Bij De Bron’ staat een Tiny House. “Een prachtige uitvinding”, zegt Jan van Ee, gezinshuisouder.

Jan van Ee, gezinshuisouder van gezinshuis ‘Bij de Bron’ omschrijft zichzelf als een ‘bouwer’ en zijn ambitie ligt bij nieuwe uitdagingen aangaan, nieuwe mogelijkheden zoeken, zowel relationeel als inhoudelijk. Op dit moment heeft hij een gezinshuis met een Tiny House in de tuin.

"De een speelt met klei, de ander leert koken". Jan van Ee, gezinshuisouder van gezinshuis 'Bij de Bron'

“Wij hebben op dit moment een mix van kinderen in huis, van jong en oud. Hierdoor leren de kleintjes van de ouderen en andersom. Dit betekent natuurlijk niet dat iedereen dezelfde behoeftes heeft, want de jongeren zijn met andere dingen bezig. De ene jongere denkt al aan ‘huisje-boompje-beestje’, terwijl de ander nog met klei zit te spelen.

Daarnaast groeien de jongeren op een ‘natuurlijke’ wijze het huis uit, hebben daardoor andere interesses en daar hoort een ander soort begeleiding bij. Een Tiny House zorgt voor een mooie doorstroommogelijkheid. De jongere heeft dan een eigen plek en leert hier om meer zelfstandigheid te ontwikkelen. De bewoner van het Tiny House eet gewoon met ons mee, maar in onze vrije weekenden maakt hij zelf zijn eten. En dit is toch een beetje groei! In de zomer zit hij gewoon voor zijn Tiny House een bakkie koffie te drinken, ook mooi om te zien!

Tiny House project: maatwerk techniek én zorginhoud

Tijdens de aanvraag van de Tiny House is alles op maat gebeurd. De aanvraag bestond uit het technische gedeelte en daarnaast het inhoudelijk onderdeel met de jongere. Het gehele traject heeft ongeveer 2-5 maanden geduurd. Het inhoudelijke gedeelte is ook besproken met de jongere. Vragen zoals, wat heb je nodig, waren hier van groot belang. Vanuit de antwoorden hebben we een plan opgesteld.

Het liefste willen de kinderen bij papa en mama slapen, maar zij weten ook zelf dat dit niet kan. Wij zijn dan niet de ouders, maar er bestaat een kans dat je toch een ‘ouderlijke’ band met de kinderen opbouwt. We proberen dus te zorgen dat deze kinderen en jongeren zich kunnen ontwikkelen en daar hoort ‘zorg op maat’ bij, zoals de uitstroom en (door)groei via een Tiny House. Dat maakt het Tiny House project zo mooi.