Gerrit van den Broek is 25 jaar koster in Dorpskerk De Glind en Achterveld en dat werd natuurlijk gevierd!

Een jubileum en een verjaardag voor Gerrit

Op 31 mei hebben de Dorpskerk De Glind en Achterveld, commissie beheer en bewoners van De Glind een verrassing voor Gerrit georganiseerd, want hij zou op 1 juni 25 jaar koster zijn in De Dorpskerk De Glind en Achterveld. Het is extra speciaal dit jaar, omdat Gerrit dit jaar eigenlijk zijn 65e verjaardag wilde vieren en zijn 25e Nijmeegse Vierdaagse wilde gaan lopen, maar door het Coronavirus is dit niet door gegaan. De viering was dus ook totale verrassing voor Gerrit.

De viering

Tijdens de zondagdienst waren er al een aantal dingen anders dan anders, dus Gerrit had misschien iets door! Aan het einde van de dienst werd het ‘feest’ geopend. Gerrit werd toegesproken door de commissie, een mooie toespraak over hoe Gerrit al 65 jaar ‘actief’ is in de Dorpskerk, want hij is namelijk gedoopt in de Dorpskerk. Na dit verhaal kreeg hij een eigen orgelconcert en mocht hij genieten van een liedje dat speciaal voor hem is geschreven.

De Lindeboom

Een van de cadeaus die aan Gerrit is geschonken is een Lindeboom. Een Lindeboom stond vroeger in het teken als een heilige boom die midden in dorp staat. En stond symbolisch voor: gezelligheid, warmte, hartelijkheid, bescherming, verbondenheid met de gemeenschap, rust, liefde, schoonheid, rechtvaardig en samenwerking. En laat dit nou de perfecte beschrijving zijn van Gerrit! Bij deze boom staat nu een bord met: “Jubileumboom Gerrit van den Broek 25 jaar koster, 31 mei 2020).

Naast deze boom ontving Gerrit ook een ‘cheque’ die hij alleen voor zichzelf mag gebruiken, want iedereen die Gerrit kent, hij geeft graag dingen weg. Een ‘hartelijk’ weetje, Gerrit was ooit in dienst bij de Dorpskerk, maar heeft toen zijn salaris ingeleverd toen de kerk weinig geld had.

"Alles met een 5 erin gaat niet door. Mijn 65ste verjaardag kon ik niet vieren en de 25ste keer de Nijmeegse Vierdaagse lopen ging ook niet in" Gerrit van den Broek
Gerrit van den Broek in De Zwaan

Verrassing in het dorp

De middag werd vervolgd nadat Gerrit naar buiten was gelopen. Hier werd hij met luid applaus ontvangen en er werd ‘Lang zal hij leven’ gezongen voor zijn verjaardag. En daarna heeft hij een rondrit door De Glind gemaakt in de ‘Zwaan’. De route was helemaal versierd en door heel De Glind stonden mensen aan de zijlijn om hem toe te zingen- en te zwaaien.

Bij het voetbalveld werd er een ‘pit-stop’ gemaakt en mocht Gerrit de Lindeboom planten. Dit gebeurde onder veel humor, plezier en gelach. De rondrit werd vervolgd naar de J.H. Donnerschool. Onderweg ontving hij nog een boek met allemaal ingezonden berichten en felicitaties. Bij de J.H. Donnerschool kreeg Gerrit ook mooie woorden toegesproken door directeur Jan Hofman:

“Gerrit, wij zijn heel erg blij met jou. Wat ik mooi vind aan jou is dat je het niet voor jezelf doet. Je doet het voor De Glind, je doet het voor je collega’s en je doet het vooral voor de kinderen en jongeren die hier wonen en naar school gaan. En daar hebben wij ontzettend veel bewondering voor. Het maakt niet uit of het een werkdag is of niet. Je bent er gewoon”.

Ook de Rudolphstichting feliciteert hem, het voor ons zo vertrouwelijke gezicht in Jeugddorp De Glind en zijn altijd behulpzame karakter. Deze viering heb je verdiend met je inzet voor de kinderen en het dorp!